Aquest bloc va néixer un 4 de gener de 2007

Aquest és un blog no professional, amb això vull dir que parlo del que m’agrada. Si quelcom no m’agrada, no en parlo, i si sols m’agrada, potser tampoc.
Aquí, des de sempre, a part dels professionals que escriuen en mitjans de comunicació, hi ha hagut sempre el “boca a boca”. Aquest blog pretén (no sé si ho aconsegueix) això, ser el “boca a boca”. Un bon complement al que es publica en mitjans de comunicació. Com sempre ha estat a casa nostre.

dilluns, 28 de novembre del 2011

Visita gastroblocaire a la Garrotxa - Primer part

Aquest cop gràcies a Fem un mos els blocaires gastronòmics varem poder visitar la Garrotxa. El cuiner Pep Nogué que molts de nosaltres coneixem pels cursos a l’Espai Consum de Bonpreu, ens fa fer amfitrió i guia, i com en sap!!!

El punt de concentració va ser davant el Mercat d’Olot.
La plaça del Mercat va ser construïda al 1915, substituint l’antiga, hi podem trobar, a més del Mercat un pàrquing subterràni. A la plaça s’hi poden trobar pagesos que porten els seus productes.

A dins una gran qualitat de parades. El mercat és petit, però he de dir que el que més ens va sorprendre va ser això, la qualitat de cadascuna de les parades. Un lloc on trobar productes de proximitat, ara que està de moda l’slow food i, si no tenen el segell d’ecològics, de ben segur que la seva qualitat no els desmereixen pas.

Sols arribar ens esperava un esmorzar ofert pel mercat amb productes del que hi podem trobar. Embotits, pa, coca, i unes mongetes de Santa Pau amb botifarra esparracada excepcionals.

També varem poder trobar una espècie de torrades de Santa Teresa fetes amb farina de fajol que ens va oferir la Carme de Can Rovira de Batet: Farina de fajol bullida en aigua, deixada refredar i tallada a rodanxes que fregirem en oli calent, les deixem sobre un paper absorbent i les empolseguem en sucre, s’han de menjar acabades de fer i són sorprenentment boníssimes.
De la parada de la Carme eren els tomàquets delicioses que varem poder provar al dinar de Ca l’Ignasi de Cantonigrós.

La benvinguda ens la varen fer el president del mercat en Jordi Vilarrasa, que ens va explicar com el mercat és el lloc per allò que deia abans, trobar producte de proximitat i de qualitat, es pot dir que els productes van de l’hort a la taula sense més intermediaris. Actualment el mercat és a punt de fer una remodelació integral que afectarà també a les façanes, una remodelació necessària per un edifici que té més de trenta anys i que actualitzarà les seves instal•lacions.

La regidora de Promoció econòmica l’Ajuntament també ens va donar la benvinguda tot lloant la bona feina que fan els mercats. I també en Gerard, representant del grup Cuina Volcànica, que tancava el cercle, de la terra al plat, un grup que promou la utilització dels productes de la comarca i que enguany celebra els 26 anys de la seva creació.

Varem poder aprendre de la mà d’en Pauet de Santa Pau com fer la predicció del temps que tindrem l’any vinent amb l’ajut d’una ceba.
Us aconsello el vídeo que n’ha penjat l’Starbase de Decuina.net.

Es tracta de pelar la ceba i partir-la en dos parts. De la primer part en traiem sis capes, de dins a fora, i les posem una darrera l’altre sobre un suport; fem el mateix amb l’altre meitat tot posant-les a continuació. Afegim una cullerada de sal bona a dins de cada capa i les traiem a fora l’aire durant tota la nit. L’endemà, segons la quantitat d’aigua que s’hagi fet a dins cada capa, sabrem si el més que li correspon serà més o menys humit.
També ens va donar un quadre per fer la predicció-prova de Santa Llúcia, a veure si ens surt be.

A destacar la parada del President, Jordi Vilarrasa, que té criança i elaboració pròpia al Mas Janric de Begudà i del qual en varem poder provar alguns a l’esmorzar que ens varen oferir. També els de Mas Coromines de Sant Joan de les Fonts; una de productes ecològics, la de la Carme de Can Rovira de Batet que ens va ensenyar diferents productes del territori i altres que elabora amb ells, com un oli d’aranyó pels dolors i diferents melmelades, i una altra de pasta fresca. Les parades de peix també feien el seu goig.

Televisió Olot ens va fer una entrevista a alguns dels blocaires i el Mercat ens va obsequiar a cadascú de nosaltres amb una bossa plena de llibres i fulletons informatius. Moltes gràcies!!!

Horaris Plaça Mercat Olot:
- Dilluns, dimarts, dimecres, dijous i dissabte: De 7:30 a 14:00 h.
- Divendres: De 7:30 a 14:00 h. i de 16:30 a 20:00 h.

Després varem anar a la formatgeria de la Vall de Bianya, Mas Farró. Una masia del 1618 que estan recuperant formatges artesans amb llet crua de cabra i ovella.

En Casimir i la seva mare ens varen acollir i explicar com l’any 2000 varen decidir fer formatges. I ens varen ensenyar les instal•lacions i donaren un tast dels dos que fan, d’una gran qualitat. Una explotació on la llet dels animals passa directament a la formatgeria, que fan la quantitat de formatges que poden segons la quantitat de llet que donen els animals cada anys, sense voler fer més del que poden fer. Un cop més la senzillesa d’una bona feina i la voluntat de donar bona qualitat dona un producte immillorable.

Un altre dia us explicaré la visita al restaurant de cuina volcànica l’Hostal dels Ossos, a Ratafia Russet i a l'establiment 5Titius d'Olot.

La Taula d'en Bernat ha dit...

La Garrotxa és una comarca esplèndida amb una gastronomia espectacular, no m'estranya que la visita fos tot un èxit i més tenint en compte el guia que vau tenir.

Un dia molt ben aprofitat!
Petonets!
Anna

Fem un mos ha dit...

Que bé que ho vam passar amb en Pep, es un gran cicerone